OM ATT BLI BETALAD FÖR

Publicerad 2013-04-23 02:44:10 i USA 2012/13,

Här är det, mycket mer än i Sverige, så att killar "ska" betala för tjejer om de går ut. Enda sen första gången en kille här envisades med att betala för mig här har jag avskytt det. Jag kommer på mig själv att bli irriterad varje gång en kille ber mig sätta undan plånboken och jag har också märkt hur andra tjejer tyckt att det är konstigt att jag inte gillar att bli bjuden. Det är inte så att jag tycker att ett kille på något sätt är dum som vill betala, tvärtom tror jag bara att han menar väl, men också att det är något som han känner att han "ska" göra, bara för att det är så det går till. 
Jag vägrade låta min prom-date betala för min biljett, på samma sätt som jag erbjöd mig att betala parkeringen när vi en gång åkte på hockey.  

På senaste tiden har jag funderat rätt mycket på varför jag tycker att det är så jobbigt att hela tiden bli bjuden av killar och det här är vad jag kommit fram till: 

1. Det känns som att killen äger mig - Som att jag är något han måste betala för. Killen/arna som velat betala för mig här äger mig inte på något sätt. Ingen av killarna är min pappa, inte ens min bror eller pojkvän. Om någon av killarna hade varit min pojkvän hade det inte heller betytt att jag på något sätt är ägd av honom och att jag är någon som bör betalas för. Jag är lika mycket individ som killen själv och behöver därför inte tas om hand av honom mer än vad han behöver tas om hand av mig. 
2. Det känns som att jag alltid kommer stå i skuld till killen - Ingen har någonsin bett mig betala tillbaka men jag går ändå runt medveten om hur mycket pengar killen spenderat på mig. Jag känner mig omedelbart lite i underläge. 
3. Det känns som att jag inte kan betala för mig själv - Jag har också pengar! Jag har också råd! Jag bestämmer mig inte för att göra något / köpa något om jag inte kan betala för det själv. Jag behöver nödvändigtvis inte spara mina pengar mer än vad killen behöver spara sina. 
 
Jag tror att hela killen-betalar-för-tjejen-grejen får mig att känna mig lite maktlös. Jag tror återigen inte att någon som erbjudit sig att betala för mig någonsin velat att jag ska känna mig mindre värd eller underlägsen, men det är trots allt så jag känner. 
 
Jag vill helst säga till alla killar att: I can take care of myself och det enda jag behöver av er är sällskap när jag köpt mig egen biobiljett :)

Kommentarer

Postat av: mams

Publicerad 2013-04-23 07:22:17

Klok analys.
Sen kan man få reaktioner förstås - det är du säkert beredd på. Övertygad om att du hanterar det där jättebra utan att göra nån ledsen. Kör pånflickan min!

Postat av: denise

Publicerad 2013-04-23 10:57:22

håller med så himla mkt och tycker du är klockren i din analys

Postat av: moster Åsa

Publicerad 2013-05-01 11:28:25

du är en klok tjej och jag håller verkligen med. Vi är våra egna och klarar oss själva, däremot jättetrevligt med sällskap. Inte lätt att ändra ett helt lands traditioner :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

EMMA STÅLNACKE

Följ min blogg och mitt år som utbytesstudent i Minnesota, USA 2012/13. Jag bor med en familj bestående av en värdmamma, värdpappa och hund. Jag går på Rogers High School och upplever allt från kulturkrockar till high school-film känslor.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela